Hoe werkt NEI?

NEI richt zich op de oorzaak en motivatie van gedrag en het loslaten van blokkades en belemmerende overtuigingen. Je zult de relatie gaan zien tussen je gevoel en je gedrag. Zolang je bewuste en onbewuste niet overeenstemmen (niet congruent zijn) kost dat energie. NEI werkt met de semantische responstest. Dit is een spiertest. Als men bewust iets zegt waarmee het onderbewuste incongruent is, treedt er een spierverslapping op. Met de spiertest wordt getest of iemand congruent is met wat hij of zij zegt te willen, of zegt te zijn. Vervolgens test de NEI therapeute de reflexpunten van de organen en vindt de emotie die bij de incongruentie hoort. Door specifieke vraagprotocollen wordt de allereerste situatie waarin de emotie is ontstaan, opgespoord. In die situatie is een incongruentie ontstaan tussen de linkerhersenhelft (verstand) en de rechterhersenhelft (gevoel) dat als gevolg heeft gehad dat de emotie niet is verwerkt en als een soort ‘emotioneel virus’ in de cellen van het lichaam is opgeslagen. De ontdekkingsreis naar deze eerste emotie is niet alleen spannend, maar leidt ook tot bewustwording van de reden waarom we onszelf saboteren. Ook lichamelijke klachten hebben vaak onderliggende negatieve emoties, die het genezingsproces belemmeren.

Ons gedrag wordt grotendeels aangestuurd vanuit het onderbewuste en maar voor een klein gedeelte vanuit het bewuste. Hoe het gedrag  wordt aangestuurd, heeft te maken met de strategieën die we in het verleden hebben ontwikkeld en die liggen opgeslagen in de hersenen. Deze strategieën bevatten het verwerkingsproces van de impulsen die via onze zintuigen binnenkomen en de conclusies, overtuigingen en beslissingen die we in het verleden hebben getrokken en genomen. Dit verwerkingsproces resulteert uiteindelijk in een specifieke stemming die zich uit in fysiologie (houding van het lichaam) en het gedrag.

Stel: een kind op school krijgt na een schriftelijke overhoring, waarin hij één fout heeft gemaakt, te horen dat hij een ‘dom uilskuiken’ is. Op dezelfde ochtend hadden ze vlak daarvoor in de les te horen gekregen dat uilskuikens lelijk zijn. Het kind trekt de conclusie dat hij niet alleen dom is, maar ook nog lelijk. Hij besluit zich zo onzichtbaar mogelijk te maken en durft in de loop van het jaar geen vragen meer te stellen. Als het kind namelijk laat zien dat hij iets niet weet, dan wordt de hele klas zich immers weer bewust van zijn domheid en lelijkheid. De strategie ‘zich onzichtbaar maken bij niet weten’ is vastgelegd en stuurt het gedrag na 30 jaar nog steeds aan, als de strategie niet is gewijzigd. Wanneer deze persoon een opdracht van zijn baas krijgt en niet goed weet hoe hij deze moet uitvoeren, is de kans groot dat de opdracht niet optimaal of zelfs verkeerd zal worden uitgevoerd. Vragen stellen is nog steeds een item dat door deze persoon zo veel mogelijk vermeden zal worden. De relatie tussen de opmerking van de onderwijzer uit het verleden en de stresservaring op het werk is voor het bewustzijn verborgen onder het wateroppervlak, net zoals het grootste deel van de ijsberg.

Wil je vat krijgen op het ongewenste gedrag, dan zul je eerst de strategie bewust moeten maken. Maar hoe maak je het gedeelte van de ijsberg, gelegen onder de waterspiegel, zichtbaar? NEI is een techniek die uitermate geschikt is om de verborgen strategieën in het onderbewuste zichtbaar te maken voor het bewuste. Naast het zichtbaar maken is NEI ook in staat om de stromingen, die de beweging van de ijsberg bepalen, te veranderen. De ijsberg zal zich dan bewegen in de richting van het gestelde doel.